Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zondag 17 mei 2015

Vrijheid. Column 2015-18 voor Contact.

Deze column is geplaatst in de Contact.

Vrijheid. Voor mij betekent vrijheid dat ik kan gaan en staan waar ik wil met wie ik dat wil. Dat ik mag zeggen en schrijven wat ik denk. Dat het niet nodig is om bang te zijn, maar onbezorgd op straat kan lopen. Dat die vrijheid niet altijd vanzelfsprekend is geweest hier in Nederland, daar ben ik me zeker van bewust. Niet iedereen die in Zutphen woont heeft altijd in vrijheid kunnen leven. Oudere mensen die de tweede wereldoorlog hier hebben meegemaakt, maar ook jonge mensen die opgegroeid zijn in andere landen waar vrijheid niet normaal is en die hun land en geliefden hebben moeten ontvluchten om hier een nieuw leven op te bouwen, vaak tegen wil en dank. De vrijheid hier is ook niet zomaar gekomen. De vrijheid hier heeft vele mensenlevens gekost. En daarom was ik op 4 mei om 20:00 uur twee minuten stil en in gedachten bij hen die hun levens waagden om voor de vrijheid te vechten. Ik was aan het werk, en kon daarom niet bij het Gideon Monument in Zutphen zijn. Jammer, want ik had graag de Canadezen de hand willen schudden die zo lang geleden Zutphen hebben bevrijd. Ik kwam laat thuis en zag de indrukwekkende foto’s op internet. Een Canadese veteraan in een rolstoel die het lukt om toch op te staan en zo zijn dienstmaten te eren. Kippenvel achter de laptop. Het moet indrukwekkend zijn geweest om daar bij te zijn.
Op 5 mei de vrijheid vieren. Want vrijheid is zeker een feestje waard. Ik had heel veel zin om naar het Lokale Helden 5 mei Festival te gaan. Maar helaas, ook deze 5 mei mocht ik aan het werk. Als ik rond 14:00 uur in mijn autootje Zutphen uit rijdt barst net het noodweer los. Ik zie de tenten staan op het ´s Gravenhof en kan alleen maar hopen dat ze blijven staan en dat er een flink feest gevierd kan worden. Waar ik helaas ook niet bij kan zijn is de Liberation Parade. En ook nu kijk ik na het werk thuis op de laptop naar de indrukwekkende foto’s ervan op internet. Wat een mooie parade en wat is het goed geregeld door de organisatie. Echt jammer dat ik moest werken. Hoewel vrijheid voor mij ook betekent dat ik werk kan doen wat ik zelf wil, zonder dwang. En vrijheid was deze dagen dus niet vrij zijn. Maar leven in vrijheid, dat vier ik elke dag wel klein. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten