Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zondag 17 mei 2015

Koningsdag 2015. Column 2015-17 voor Contact.


Deze column is geplaatst in de Contact.

Maandag 27 april. De eerste echte Koningsdag die ook echt op de verjaardag van onze Koning wordt gevierd. En hoewel er prachtige feesten in het hele land zijn en de koning en zijn gezin in Dordrecht te aanschouwen zijn, blijf ik gewoon in Zutphen. In Zutphen is immers genoeg te doen.
’s Ochtends sta ik voor de kledingkast om een oranje shirt uit te zoeken. Oranje is niet mijn favoriete kleur, maar voor Koningsdag en voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal heb ik een oranje shirt. Die dagen pas ik mij aan en draag ik oranje in plaats van het mij zo geliefde roze.
Bij het ontbijt drink ik uiteraard oranje sinaasappelsap. Ik krijg op mijn telefoon een berichtje met een foto van een goede vriend die trots laat zien hoe hij er met een oranje pruik en oranje stropdas uitziet. Ik moet er om lachen en wens hem een fijne Koningsdag. Ik zet de televisie aan om te kijken hoe het onze koning in Dordrecht vergaat. Ik zie dat Máxima wel gewoon in het roze gekleed is. Als Máxima het mag, dan mag ik het ook besluit ik en daarom loop ik naar boven en verruil direct het oranje shirt voor een roze. Het oranje shirt kan terug de kast in tot volgend jaar EK voetbal. Tenzij het Nederlands elftal in het roze gaat spelen…
Ik loop het centrum in, in de richting van de Nieuwstad waar de kleedjesmarkt is. Niet dat ik wat nodig heb, maar gewoon een beetje rondneuzen is leuk. In de Spittaalstraat zie ik één blond meisje met een kleedje wat spulletjes verkopen. Gewoon omdat het meisje er zo dapper alleen zit koop ik bijna wat. 
Er zijn meer dappere mensen. Mensen die uit een vliegtuig springen met een parachute boven Zutphen. Wat moet dat geweldig zijn! Wat een fantastische ervaring om op die manier Zutphen te zien. Een fractie van een seconde bedenk ik me dat ik het ook wil. Maar dan realiseer ik me dat ik het gewoon niet durf. Niet in het roze en niet in het oranje. En dus hoop ik maar op mooie foto’s van dappere springers die ik gewoon vanuit de luie stoel kan bekijken.
In het centrum is het helemaal niet eng en heel gezellig. Er zijn leuke bands en er is een goede sfeer. Helaas moet ik de oranjebitters aan me voorbij laten gaan omdat ik nog moet werken ´s nachts. Maar zonder oranjebitter en met roze kleding is het ook gewoon een echt feestje, deze Koningsdag in Zutphen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten