Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zondag 17 mei 2015

Gewoon Zutphen. Column 2015-12 voor Contact

Deze column is gepubliceerd in de Contact.


Zutphen is leuk, maar relatief klein en rustig. Zo af en toe heb ik het nodig om in de grote, drukke stad te lopen en te genieten van alles wat een echt grote stad te bieden heeft.
Ik was al een tijdje niet in Amsterdam geweest, dus het werd de hoogste tijd om weer te gaan. Ik houd van onze hoofdstad Amsterdam. De drukte, de gebouwen, de grote stad, de trams, de kanalen, de herrie. Maar bovenal vind ik het geweldig om tussen zoveel verschillende nationaliteiten te lopen. Zodra ik het Centraal Station uitloop hoor ik om me heen Spaans, Japans, Italiaans, Engels, Duits en Chinees. En vast nog meer talen, maar geen idee waar die mensen vandaan komen. In Zutphen hoor ik geregeld Duits en heel af en toe Engels, maar zoveel internationaal bezoek is er helaas niet. Ik slenter graag door de drukte, plof neer op een terrasje om maar gewoon om me heen te kijken en winkel in bijzondere winkels. Vanuit Zutphen kan ik snel in de grote stad zijn. Een uurtje in de auto of anderhalf uur met de trein. Ervan uitgaand dat de trein rijdt volgens plan.
Af en toe heb ik ook wel eens helemaal geen behoefte aan stad en drukte. Dan vind ik Zutphen al te druk en te groot. Dan ga ik graag wandelen in de de bossen of op de heide. Fietsen en wandelen. Rust, ruimte en natuur, ver weg van het stadse leven. Zutphen is helemaal niet zo druk, maar af en toe eruit, dat heb ik ook nodig. Als ik langer de tijd heb dan ga ik graag naar Friesland. Water en ruimte. Mijn hoofd leeg maken in de stilte, zonder verkeer, mensen of winkels. En ook dat is een voordeel van Zutphen. Op de fiets ben ik snel uit de stad tussen de weilanden of de bossen. En met de auto is de Veluwe of de Posbank ook heel dichtbij.
Maar de meeste tijd heb ik geen zin in grote steden of alleen zijn in de bossen. Dan vind ik Zutphen de beste plek om te zijn. 
Eigenlijk is Zutphen gewoon de perfecte stad. Druk, maar niet te druk. Groot, maar niet te groot. Rustig, maar niet te rustig. En klein, maar niet te klein. Zutphen is gewoon Zutphen. En vanuit Zutphen ben ik snel in Amsterdam of in het bos. Maar meestal ben ik toch gewoon het gelukkigst in het Zutphen. Gewoon Zutphen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten