Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

maandag 27 april 2015

Brief aan Máxima. Koningsdag 2015

 

                                           Zutphen, 27 april 2015

Beste koningin Máxima, 

Allereerst gefeliciteerd met uw echtgenoot! Al 48 jaar is hij. Nog twee jaar en u mag met Abraham naar bed…

Is het leuk in Dordrecht? De uitspraak “hoe dichterbij Dord hoe rotter het wordt” zal u niet geleerd zijn in uw inburgeringscursus. Toch is dit algemeen bekend in uw koninkrijk, net zoals gras groen is, bloed rood en de lucht blauw. En dat Piet Paulusma altijd ongelijk heeft en daarom is het mooi weer in plaats van de beloofde regen. 
Ik was dan ook nogal verbaasd over uw keuze om naar Dordrecht te gaan. Ze doen wel hun best daar. Leuk bootje, veel mensen achter dranghekken, geinig orkestje. Raar verklede mensen ook. Die agenten zien er wel een stuk lekkerder uit in de nieuwe uniformen. 

U ziet er goed uit, mooie roze jurk. Het zwaaien gaat uw dochters nog niet heel soepel af, dat kunt u beter nog even met ze oefenen. Wel gezellig dat u wat familieleden mee heeft genomen. Gedeelde smart is halve smart. Waarom loopt u toch steeds met die bloemen rond? Is er nou niemand die dat boeketje van u over wil nemen?

Koningsdag nieuwe stijl. Ik had me toch wat anders voorgesteld. Want zegt u nou eens eerlijk… U wilt toch ook veel liever gaan feesten en dansen in een leuk stadscentrum dan met uw achterste op een houten kerkbank zitten en luisteren naar een plaatselijk orkest. Het niet bejaarde gedeelte van uw koninkrijk gaat straks de omzet van de verkochte rotzooi op de kleedjesmarkt verzuipen. Los gaan en gek doen en een paar oranjebitters te veel drinken. Ik zie het aan uw gezicht, in gedachten bent u daar in die kerk bij die onderdanen en doet u met ze mee. Misschien moet u het er thuis nog maar eens over hebben met uw echtgenoot. Volgend jaar Koningsdag nieuwe stijl 2.0. En dan echt feest vieren, zuipen en dansen. 

Ik kan niet echt gaan feesten vandaag en ik kan zeker geen oranjebittertjes drinken. Ik heb verdorie nachtdienst dus ik mag nog aan het werk.
Misschien kunt u Koninginnedag wel weer gaan invoeren. Op 17 mei, uw verjaardag. U bent tenslotte koningin, dus u heeft ook recht op een eigen dag. Een Koninginnedag zonder koninklijke verplichtingen, maar wel met feesten met goede bands en lekkere drankjes en hapjes. En dat u als koningin lekker zelf bepaalt wat u doet en waar u feest viert op Koninginnedag. Ik ben vrij 17 mei, dus ik kan dan zeker met u meefeesten. 

Ik wens u nog even sterkte daar in Dordrecht. Aan alles komt een eind, ook aan deze dag…

Groeten van uw onderdaan, 
Henrieke Schoonekamp
PS: ik ben niet in het oranje gekleed hoor. Ik heb ook roze aan. Roze is nou eenmaal veel mooier, u begrijpt dat tenminste. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten