Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 11 maart 2015

De eerste zonnestralen. Column 2015-10 voor Contact.

Deze column is gepubliceerd in de Contact.

Het werd al een paar dagen beloofd: mooi weer in het weekend. En kijk ik altijd wel uit naar een vrij weekend, afgelopen week keek ik heel erg uit naar het vrije weekend, mét mooi weer! Als ik op zaterdagochtend wakker word met de lente in mijn hoofd kom ik er eenmaal buiten toch snel achter dat het niet zonnig is en de temperatuur alles behalve aangenaam is. Als ik in het centrum ben besluit ik om ergens een goede espresso te gaan drinken. Van espresso word ik wel warm. Even later is het zonnetje toch doorgekomen. In het centrum van Zutphen doe ik mijn inkopen. En op straat loop ik met mijn neus in de lucht om maar zoveel mogelijk zonnestralen op te kunnen vangen. Ik moet nog wat aankopen doen als ik mijn telefoon hoor piepen. Ik pak de telefoon uit mijn broekzak en zie een berichtje van een goede vriend die ik al te lang niet heb gezien. Hij schrijft dat hij in het centrum is en vraagt of ik zin heb om op het terras wat te gaan drinken. Dat heb ik zeker en ik schrijf hem terug dat ik al in het centrum ben. De rest van de inkopen kan ik later ook nog wel doen. We ontmoeten elkaar en gaan dan op zoek naar een terras. En dan blijkt dat half Zutphen en Warnsveld hetzelfde idee had. Het valt dus niet mee om een vrij tafeltje in de zon te vinden. Nou valt dat sowieso al niet mee in Zutphen, de meeste terrassen staan immers in de eeuwige schaduw van de ouwe gebouwen. Maar uit de wind is het ook in de schaduw heerlijk op het terras. We bestellen een goede bak koffie en omdat het zo gezellig is en we zo lekker zitten bestellen we al snel de tweede. En genietend van de warmte op het terras valt het ons op hoe vrolijk iedereen over de markt loopt. Dat moet door het mooie weer komen! We bestellen nog een drankje en nemen er een broodje bij. Wat heerlijk om zo uren op het terras te kunnen zitten! Helaas komt er toch een moment waarop we moeten gaan en ik loop het centrum in om de laatste aankopen te gaan doen. En dan zie ik dat de winkels al dicht zijn. Het is vijf uur geweest, de tijd vliegt op het terras…
Een paar dagen later lees ik dat de winkels in de Zutphense binnenstad vanaf 1 april 2015 tot 18:00 uur open blijven op zaterdag. Is het een 1 aprilgrap? Of komen de winkeliers de mensen die in de eerste zonnestraaltjes te lang op het terras zitten tegemoet? De rest van het jaar ben ik echt wel voor 17:00 uur in de winkels. Ik ga er dan ook vanuit dat het een 1 aprilgrap is dat de winkels zo lang open blijven. Want de winkeliers zelf, die moeten toch ook de kans hebben om op zaterdag nog even in de zon op het terras te zitten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten