Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

donderdag 12 februari 2015

Je bent een echte Zutphenees als je... Column 2015-7 voor Contact.

Deze column is gepubliceerd in de Contact. 

Een tijdje in het buitenland zijn is geweldig, toch is het ook weer fijn om weer in Zutphen te zijn. Ik heb Zutphen eigenlijk niet echt gemist. Dat komt omdat ik op Facebook lid ben van de groep “Je bent een echte Zutphenees als je…”.  Een virtuele groep met vooral inwoners van Zutphen en voormalig inwoners van Zutphen. In ieder geval zijn er momenteel meer dan 5700 mensen lid die erg gek zijn op Zutphen. 
“De verzamelplek voor typische Zutphense zaken, foto's, herinneringen en allerlei zaken die verband houden met onze liefde voor deze mooie stad!” Zo staat de groep beschreven door Amy, één van de beheerders. En de mensen in deze groep maken geregeld de prachtigste foto’s van Zutphen en plaatsen die in de groep. Foto’s van de IJssel, van de Walburgkerk of van beelden. Van de markten, en woningen en winkels in de verschillende wijken. Hele nieuwe foto’s maar ook hele oude foto’s. Discussies worden gestart en soms word er wel eens een foto geplaatst die zo oud is dat het moeilijk te zien is waar de foto gemaakt is. Dan is het raden en gissen en gelukkig is er altijd wel iemand die er gewoond of gewerkt heeft of iemand kende die er woonde en een einde maakt aan de onzekerheid en het goede antwoord geeft.
Met sneeuw worden er heel veel foto’s gemaakt. En terecht, want ook al houd ik helemaal niet van sneeuw, Zutphen is prachtig in de sneeuw en het levert fantastische witte foto’s op. In het voorjaar is Zutphen ook mooi, als de bomen weer in bloei zijn. En in de zomer met volle terrassen en spelende kinderen bij de waterwerken. In de herfst, als de bomen hun herfstkleuren laten zien en het weer onstuimig is. Ach, wanneer is Zutphen eigenlijk niet prachtig… En van al deze momenten worden door de leden de mooiste foto’s gemaakt. Eerlijk is eerlijk, ik plaats niet zoveel, ik geniet vooral van de foto’s en verhalen die anderen plaatsen. En daarom heb ik Zutphen niet echt gemist, omdat ik dankzij al die mensen die deze mooie foto’s plaatsen toch een beetje in Zutphen was. En daarvoor wil ik alle leden bedanken en vooral de beheerders van deze groep, Amy, Peggy en Brenda. Ik hoop dat er nog vele mooie foto’s zullen volgen!
De meeste gemaakte foto is ongetwijfeld die van de Zutphense skyline, gezien vanaf de Hoven. In de volle zon of in de schemering of bij nacht. In kleur of in zwart-wit. Zonsopgang of zonsondergang. In de winter, zomer, lente of herfst. Het is altijd mooi om foto’s van dit stukje Zutphen te zien. Want als ik de skyline van Zutphen zie met haar torens, de bruggen en de IJssel, dan weet ik dat ik thuis ben. Thuis in Zutphen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten