Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zaterdag 6 december 2014

Kerstsfeer. Column 2014-49 voor Contact

Nu die goede, oude Sjnt het land uit is, is er alle ruimte om huis en haard klaar te maken voor de Kerstmis. En daar hoort een kerstboom bij natuurlijk. Het valt nog niet mee om de goede kerstboom te vinden. Te groot, te klein, te scheef, te veel takken, te weinig takken en kan er wel een piek op de top? Wel kluit, geen kluit of toch maar een kunstboom aanschaffen. Als de boom eenmaal staat dan moeten de lampjes erin. En hoewel ik zeer zeker weet dat ik vorig jaar het snoer met lampjes keurig netjes heb opgerold en in de doos met kerstspullen heb gelegd, is het nu toch echt een wirwar van snoer en lampjes. Ik kijk de kerstman, sneeuwpop en het engeltje in de doos boos aan. Ik heb een jaar niet in de doos gekeken, dus één van moet het snoer in de war hebben gemaakt... Ik sluit konijn op in zijn hok zodat ik de hele vloer kan gebruiken om het snoer weer tot een logisch geheel te maken zonder dat hij er vakkundig meerdere snoertjes van maakt met zijn tanden. Als de lampjes zonder knopen in de boom hangen, dan de ballen erin. Om me heen zie ik mensen fantastische kerstbomen maken met thema's. Alleen rode, zwarte of champagnekleurige ballen. Met beertjes of vogeltjes. Geweldig om naar te kijken. Ik heb geen thema, wel van alles wat en ik vind het prima. Als de boom staat kijk ik er tevreden naar met een grote mok thee. Kerstkransje erbij, heerlijk die kerst in huis! 
's Avonds ga ik de stad in. Ik heb er afgesproken met een vriendin. Het is koud buiten en met al die kerstspullen om me heen heb ik ineens heel veel zin in glühwein. Vriendin is daar ook voor te porren en we gaan naar de Korenbeurs. En hoewel Edwin Bentum van de Korenbeurs zich voor de finale heeft geplaatst van de landelijke biertapwedstrijd laat ik het potentieel best getapte biertje van Nederland toch even aan me voorbij gaan voor een lekkere warme glühwein. Al is het leuk om tijdens het kletsen en drinken van de glühwein te zien hoe zo'n perfect biertje nou getapt wordt. Leuk dat iemand uit Zutphen in de finale staat, hopelijk gaat de eerste prijs mee naar huis! 
Ik klets gezellig met vriendin en de kou, de kerstversiering en de glühwein maken dat ik echt uitkijk naar de kerst. Zou het een witte kerst worden? Nog een week of twee wachten en genieten van de kerstsfeer voordat het echt kerst is. Heerlijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten