Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 5 november 2014

Herfst. Column 2014-44 voor Contact

Terwijl m'n haar alle kanten op staat behalve de goede en de regen m'n kleren tot een plakkerig geheel om mijn lichaam maakt loop ik met mijn neus omhoog en een grote glimlach over straat. Ondertussen als een klein kind bladeren wegschoppend (het liefst zou ik me laten vallen in een grote hoop bladeren) en als niemand kijkt stamp ik in een plas. Gewoon omdat ik toch al doorweekt ben op weg naar huis. Herfst. Ik houd ervan. 
De zomer kan me niet lang genoeg duren. Hoe hoger de temperatuur, hoe lekkerder ik het vind. Maar als de dagen zichtbaar korter worden, de temperatuur lager en lager wordt, de wind steeds harder gaat waaien en de bomen verkleuren en hun bladeren van zich af gooien en daarmee echt de zomer verdrijven dan kan ik me ook vol overgave storten op de herfst. Dat het eerder donker is heeft ook zo z'n charme. Vanwege de kou 's avonds de ramen dicht, kachel aan en kaarsjes aan, ondertussen m'n mond verbranden aan een grote beker te hete thee terwijl ik wegkruip op de bank met een goed boek. 
Buiten weer een lekkere dikke shawl om en zorgen dat de verlichting op m'n fiets in orde is. Eenmaal op de fiets met m'n tong op het stuur tegen de wind in trappen. En ook op de fiets rijd ik hard door de plassen heen en als niemand kijkt gooi ik beide benen van de trappers omhoog tegen het opspattende water. Binnen een film kijken of een avondje spelletjes doen terwijl buiten de wind om en ook door mijn huisje giert. Uitkijken naar de komst van Sinterklaas. Speculaas en pepernoten al weken in huis hebben, ondertussen mezelf afvragend hoe het komt dat ze toch steeds zo snel op zijn. Heel vroeg naar bed gaan, omdat ik zo rozig ben van een dag buiten en er toch niks leuks op televisie is. Te laat aankomen bij afspraken omdat het regent op het moment dat ik weg wil fietsen en veel te laat weer thuiskomen omdat het zo gezellig was en het besef van tijd verdween in het donker met een goed glas wijn al pratend met goede vrienden. Geen salades meer, maar hutspot, boerenkool en zuurkool. Pompoenen in de vensterbank als decoratie. Zonder jas naar buiten want het zonnetje schijnt, maar eigenlijk is het te koud zonder jas. Met jas aan naar buiten want het lijkt zo koud buiten maar eigenlijk is het te warm met een jas aan.   
Herfst. De kleuren, de geuren, de wind, de zon en de regen, ik houd ervan! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten