Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 5 november 2014

Bokbierdag. Column 2014-41 voor Contact

En ineens is het weer zondag. En wel één van de leukste Zutphense zondagen wat mij betreft. De zondag van de Bokbierdag. ‘s Ochtends heb ik wat dingen te regelen en daardoor lukt het me niet om naar het inspannen en klaarmaken van de paarden en koetsen te gaan bij het Koelhuis. Op het moment dat ik langs de kant sta om de enorme optocht te bekijken besluit ik volgend jaar zeker naar het aanspannen te gaan kijken. Daar staan vast niet zoveel mensen als bij de optocht. Maar ook al moet ik blijven bewegen om langs heel veel mensen heen te kijken, de sfeer is geweldig. Geen gezeur of gezeik langs de route, wel veel vrolijke mensen. Na de optocht eerst wat eten. Om te voorkomen dat ik op de kop naar huis toe moet na m’n eerste bokbiertje. Een stevige lunch dus en dan de markt op. Vrienden hebben laten weten dat ze bij de Korenbeurs staan, dus ik doe mijn uiterste best om daar snel te komen. En dat valt niet mee! Ik wurm me langs heel veel mensen heen. Maar hoe druk het ook is, de sfeer blijft goed, nergens gezeik. En onderweg kom ik ook veel bekenden tegen. Even kletsen en dan weer door. Het duurt dus even voordat ik er ben. Maar als ik naar een vriendin loop heeft ze al een biertje voor mij in haar hand. Proost! Op de Bokbierdag! De 18e! Er staan nog meer vrienden en vriendinnen met een glas (nou ja, plastic) in hun handen en we proosten in de lucht op de Bokbierdag van 2014.
En terwijl ik heel erg klem sta tussen verschillende mensen en met moeite aan mijn plastic glas bokbier nip ben ik niet bang dat ik omval van een bokbiertje teveel. Onmogelijk, ik sta muurvast. 
Biertjes drinken is lekker, verschillende bokbiertjes drinken is nog lekkerder. Maar na een paar biertjes gebeurt het onvermijdelijke. Ik moet ernstig naar het toilet. In de kroegen is de rij voor het toilet enorm. Dan maar naar het geplaatste toilettenblok. Ook hier een lange rij maar het gaat aanzienlijk sneller dan elders. En met vele dames die heel nodig naar het toilet moeten is het echt heel gezellig! Kletsen en lachen, hoewel ik echt probeer niet te lachen voor ik naar het toilet ben geweest. Bij de toiletten dus ook geen gezeur, wel veel gezeik. Als ik eenmaal ben geweest neem ik opgelucht afscheid van de andere dames en ga weer verder de markt op. Leuke muziek en ook al schiet ik voor geen meter op, de sfeer blijft super. Een geweldige Bokbierdag met gezeik op de juiste plekken. Ik kijk al uit naar volgend jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten