Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 1 oktober 2014

Kermis. Column 2014-36 voor Contact

Afgelopen week stond ik met mijn autootje stil in de Hoven voor de verkeerslichten. Al wachtend op het groene licht staarde ik naar de overkant van de IJssel, naar Zutphen. Ik droomde een beetje weg en ineens viel me iets op. Ik zat rechtop in de auto en keek niet meer naar het verkeerslicht maar alleen nog naar de overkant. De skyline van Zutphen was veranderd! Ineens was er een zesde toren! Ik telde nog eens, maar kwam echt op zes torens uit. Maar toen ik beter keek zag ik dat nummer zes het geen toren was, maar een lang raar ding met een breder uiteinde.
Daar moest ik meer van weten! Dankzij luid getoeter achter mij wist ik dat het groen was en ik dus via de IJsselbrug Zutphen weer in kon rijden. Ik parkeerde mijn auto op de Martinetsingel en zag vanaf daar ook een extra toren in de lucht. Toen ik beter keek zag ik dat er enkele benen uitbungelden. En ineens wist ik het weer. Kermis in de stad! Nieuwsgierig geworden naar het sky-line veranderende apparaat liep ik de kermis op. Harde muziek, felle kleuren en zoete geuren. Machines met wonderlijke namen zag ik er staan en ik hoorde galmende stemmen uit de kassahokjes. Halverwege zag ik ook de wonderlijke paal staan die ik in de Hoven al zag. Een lange paal met aan de uiteinden stoeltjes waarin mensen kunnen zitten. Nou kan ik hier een heel stoer verhaal vertellen dat ik zonder angst rechtstreeks naar de kassa ben gelopen, een kaartje heb gekocht en dat ik zonder vrees in het stoeltje heb plaatsgenomen waarna ik zonder misselijk te worden mijzelf heb rond laten draaien en dat ik bovenin enorm heb genoten van het prachtige uitzicht. De waarheid is echter dat ik niet misselijk ben geworden omdat ik voor geen goud in zo’n apparaat durf te stappen. Diep respect voor allen die dat wel gedaan hebben, ik werd al bang bij het kijken alleen…
Gelukkig was er afgelopen weekend nog een prachtig evenement in Zutphen. Live at the Brons. Muziek, dans, workshops, hapjes en drankjes. Het was weer mooi opgezet en de sfeer was fantastisch! Gewoon lekker rustig genieten van alles wat er was met leuke mensen. En dat zonder stalen zenuwen nodig te hebben. Het was weer een mooi weekend! En ik kijk nu alweer uit naar het komende weekend. Open monumentendag en de dweildag. Tot dan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten