Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 1 oktober 2014

Goed geboerde chocola. Column 2014-39 voor Contact

Er zijn van die dagen waar ik lang, heel lang van tevoren naar uitkijk. Afgelopen zondag was zon dag. Het Chocoladefestival was namelijk in Zutphen. Bij het binnenrijden van Zutphen zag ik het al een tijdje op de borden staan dat het Chocoladefestival er aan zou komen. Niet dat ik het zou vergeten, echt niet. Maar die borden maakten me er wel steeds op attent en zorgden ervoor dat ik zon beetje kwijlend in de auto of op de fiets zat. Chocola. Alle clichés zijn waar. Chocola is lekker, geeft een geluksgevoel. Chagrijnig? Chocola. Vrolijk? Chocola. Liefdesverdriet? Chocola. Verliefd? Chocola. Op de bank met een goed boek en thee? Chocola. Bijkletsen met vrienden? Chocola. Zomaar? Chocola. Dus die ene dag per jaar dat er een festival is met chocola, tja, dan sta ik klaar. En ik niet alleen, mijn hele goede vriendin ging graag mee. Er was bovendien nog een goede reden om de stad in te gaan, de markt Goed Geboerd was er weer.
Maar eerst naar het Chocoladefestival! We hebben echt ons best gedaan om ons in te houden. Wat was de verleiding groot om hele kramen mee naar huis te slepen! Uiteraard hebben we chocola gekocht, en ook geproefd! Een leuk jongetje gaf prachtige chocoladepaddestoeltjes weg en een aardige Belgische meneer liet ons ook proeven van een mooie schaal vol chocola. Er werd gekookt met chocola, zo konden we chocoladecake met courgettes proeven. Podia met muziek, prachtig weer, wat wil een mens nog meer? Nou, we hadden wel even de wens om weer kind te zijn toen we kinderen zagen verven met chocola op eetpapier en ze daarna hun kunstwerk met smaak opaten. Dat gaan we wel een keer doen als niemand kijkt.
De markt hebben we afgestruind, tot we bij de IJsselkade kwamen. En daar was de markt Goed Geboerd, waar ook weer veel te proeven was! Groenten kopen, pompoenen uitzoeken en het gewicht van een enorme pompoen raden. Bij elke kraam stond aangegeven hoe ver het bedrijf van Zutphen af is. Goed geboerd. Mooi en lekker door ondernemers uit de buurt. En dan wijst vriendin me op een doosje met visitekaartjes op een kraam. Prachtige kraam, hier uit de buurt. Maar het doosje met de visitekaartjes is overduidelijk van een groot commercieel bedrijf heel ver van Zutphen. Jammer dat ze dat niet bij lokale ondernemers laten drukkenzegt mijn vriendin. Ik ben het met haar eens. Goed Geboerd, de volgende keer niet alleen door lokale ondernemers, ook voor lokale ondernemers. Zou een mooi streven zijn.
Met een tas vol chocola en groenten kom ik thuis. Kan dit alsjeblieft elke week?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten