Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 4 juni 2014

Meimarkt. Column 2014-21 voor Contact

Zondagochtend. Niet wakker worden van de wekker, maar gewoon wakker worden omdat ik mijn slaap uit heb. En wakker worden omdat het zonnetje al zo lekker schijnt en de vogels zich laten horen. Fris en fruitig stap ik mijn bed uit, ik ben helemaal klaar voor een leuke zondag! Wat ik deze zondag ga doen weet ik al. Op naar de Meimarkt in Zutphen.  Portemonnee mee en lekker langs alle kramen slenteren. Het is druk op de markt, ik ben duidelijk niet de enige die dit idee had. Gelukkig maar, mede dankzij het stralende zonnetje is er een gezellige sfeer op de markt. En wat zijn er veel kramen met leuke dingen! Kleding, etenswaren, dingetjes voor in huis of de tuin. Ik herinner me nog dat ik als kind tijdens de meimarkt met mijn ouders op de rommelmarkt op deBarlheze heb gestaan. Wanneer het was weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat ik hoopte heel veel te verkopen zodat ik beeldjes van schildpadjes kon kopen die ik toen spaarde en op de markt had gezien. En een roze petje.

Ook nu weer heel veel leuke kramen met zeer uiteenlopende artikelen. Bijna alles is er wel te krijgen.Mijn zonnebril ben ik vergeten en ik zie voor een leuk prijsje een nieuwe. Ik koop de zonnebril en zet deze meteen op mijn neus. En dan vervolg ik mijn tocht weer langs alle kleurrijkkramen, in het zonnetje tussen de vele mensen. Wat ik het leukst vind om naar te kijken en vooral luisteren zijn de standhouders die geweldig goed hard kunnen praten en op een snelle, leuke manier alles kunnen verkopen. Diep respect heb ik voor deze verkopers, ze zijn in staat om mij hondenbrokken voor een konijn te verkopen. Geweldig om te zien en horen. Ik kom veel bekenden tegen en uiteraard wordt het ook tijd voor een drankje op een terrasje. Dat valt nog niet mee, alle stoelen zijn bezet. Dan maar staan met een drankje, ook niks mis mee. En eigenlijk valt er zo ook veel meer te kijken. Wat een heerlijke zonnige, gezellige zondag!Zo mogen er nog vele volgen deze lente en zomer. Ongemerkt wordt het best laat en als de zon gaat zakken wordt het tijd om naar huis te gaan.

Terwijl ik deze column schrijf komt het buiten met bakken de lucht uit en lijkt de zonnige zondag van de meimarkt ineens heel ver weg. Om het zonnigeMeimarkt gevoel terug te krijgen zet ik de nieuwe zonnebril op mijn hoofd en zet een zomers muziekje op.De regen hoor en zie ik zo niet meer… Is het alweer ZONdag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten