Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

zondag 23 maart 2014

Van A tot Z. Column 2014-11 voor Contact.

“ Wisten jullie dat Zutphen groter is geweest dan Amsterdam? En dat Zutphen ruim 100 jaar voor Amsterdam stadsrechten had en Zutphen dus al een stad was toen Amsterdam nog een dorp was?” Deze woorden van de juf hoorde ik als 10-jarige aan in de schoolbankjes van de lagere school. En ze maakten indruk, want er woonde familie in Amsterdam dus ik had vaak gezien hoe groot Amsterdam wel niet was. Te groot om er te fietsen en daarom reden er trams. En voor een tram was Zutphen te klein dus moest ik gewoon op de fiets. Zo simpel was het.
Deze week ben ik weer eens in Amsterdam. Nu op bezoek bij mijn lieve nichtje die daar woont. En uiteraard gaan we samen het centrum in. We slenteren langs het Centraal Station, over het Damrak via de Dam de Kalverstraat in. We gaan wat winkels in en lopen dan via de 9-straatjes richting de Jordaan. Ondertussen kletsen we flink bij en lopen ongemerkt aardig wat kilometers. In de 9-straatjes blijven we langer, hier zijn namelijk veel unieke en bijzondere winkeltjes, geen grote winkelketens. We kopen in een heel klein winkeltje een mooi armbandje en daarna nemen we plaats in een Surinaams eettentje waar we heel lekker eten. “Tja, dat heb je allemaal niet in Zutphen” zegt mijn nichtje. Ik wil het meteen voor Zutphen opnemen en de woorden van mijn juf uit de vorige eeuw herhalen. Maar ik geef mijn nichtje gelijk. Ze heeft namelijk ook gelijk, dat wat er in Amsterdam te vinden is, dat hebben we niet in Zutphen. In Zutphen kan ik niet eindeloos verdwalen in de vele oude straten of elke dag kiezen uit tientallen musea om heen te gaan. In de Zutphense binnenstad is geen Japans, Chinees, Spaans, Arabisch en Portugees te horen binnen een straal van 10 meter. In Zutphen heb ik na een dag winkelen geen blaren op mijn voeten omdat het winkelgebied niet zo groot is. Bovendien kijk ik in Zutphen niet meer om me heen naar de oude gebouwen omdat ik er zo gewend aan ben. En juist daarom is het zo leuk om af en toe eens naar Amsterdam te gaan. En voor mij is Amsterdam nog leuker met mijn nichtje. 
Helaas is het na een gezellige dag tijd om afscheid te nemen. Ik stap in mijn auto en rijd Amsterdam uit. Al rijdend in het donker zie ik in mijn binnenspiegel de boven Amsterdam verlichte hemel. Via Amersfoort en Apeldoorn rijd ik over de A1 tot ik de afrit Zutphen tegenkom. Ik neem de afrit, en via Voorst rijd ik naar Zutphen. Ver voor de Hoven zie ik de vertrouwde verlichte torens van Zutphen. Mijn Zutphen. Ik ben weer thuis, van Amsterdam naar Zutphen. Van A tot Z. En hoewel alles van A tot Z te vinden is in Amsterdam ben ik toch altijd weer blij als ik in Zutphen ben. Het oude vertrouwde Zutphen. Nog ouder dan Amsterdam dus....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten