Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 12 maart 2014

Stem. Column 2014-10 voor Contact

Deze week is één van mijn favoriete weken van het jaar. Het is namelijk boekenweek. Het hele jaar door bezoek ik graag één van de vele mooie boekwinkels in de gemeente Zutphen. Lekker snuffelen tussen spannende boeken, reisboeken, ontroerende boeken of gewoon hele mooie boeken. Boeken met heel veel fotos of boeken met 800 paginas vol prachtige woorden samengesmolten tot een verhaal dat me uit mijn slaap houdt. Ik houd van boeken en van de winkels. De geur die er hangt en ook de vaak mysterieuze stilte. Niemand die hard praat in een boekenwinkel. Oneindige rijen boeken; zoveel te lezen en zoveel andere werelden te betreden. Ik kom er graag maar leg mijzelf ook vaak het verbod op om een boek te kopen. Ik moet mijzelf een beetje in de hand houden in een boekenwinkel, anders kan ik binnenkort mijn huis niet meer betalen en moet ik een huisje van boeken bouwen. Deze week is dat niet nodig. Deze week mag ik een boek kopen en eigenlijk weet ik al welke. Denk ik. Want in de winkel zie ik zo vaak zoveel nieuwe ook prachtige boeken.Tijdens de boekenweek geven de boekhandelaren een boek cadeau. Een hele goede reden om deze week een boek te kopen dus. En zondag 16 maart kan met dit boek in de trein Zutphen en Warnsveld gratis verlaten worden voor een dag.

Echter, het door mij gekochte boek en het boekenweekgeschenk zal ik nog even weg moeten leggen. Ik heb namelijk eerst wat anders te lezen. Over een paar dagen zijn de gemeenteraadsverkiezingen. En sta ik normaal met beide voeten op de grond, nu ben ik zwevend. Een zogenoemde zwevende kiezer. Dus dat betekent dat ik partijprogrammas moet gaan lezen. Net als in de boekenwinkel snuffel ik de partijprogrammas ook even door. Op internet. Ik heb een aantal punten opgeschreven die ik belangrijk vind voor de gemeente Zutphen. Sommige zaken in de partijprogrammas vind ik heel belangrijk, andereeen beetje en een aantal niet. De voor mij belangrijke punten vergelijk ik met elkaar. Ik streep de plus- en minpunten tegen elkaar weg. Net zolang tot ik zeker ben dat mijn stem naar een partij gaat waar ik achter sta en ik dus vol overtuiging het rode potlood kan gaan gebruiken om een hokje in te kleuren. Netjes binnen de lijntjes uiteraard. Niet stemmen is geen optie. In een land leven waar stemrecht is en waar we dus gehoord worden is niet overal in de wereld vanzelfsprekend. Daarom zal ik graag mijn vers gekochte boeken even opzij leggen om me te verdiepen in de partijprogrammas. En stiekem hoop ik dat de Burgemeester weer achter de tafel zit in het oude gemeentehuis als ik mijn stembiljet inlever en mijn paspoort laat zien.

Al zingend buiten in de zon zit ik deze column te schrijven. Heel subtiel zegt iemand die langsloopt dat ik niet echt bij stem ben. Dat klopt moet ik enigszins beschaamd bekennen. The voice of Zutphen ben ik zeker niet. Maar ik zorg ervoor dat ik de 19e mijn stem laat horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten