Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 19 februari 2014

Eendjes. Column 2014-7 voor Contact

Midden in de nacht, terwijl ik diep in slaap ben, word ik ineens wakker van een gruwelijk geluid. Ik schrik, ga rechtop in bed zitten en luister goed of ik de politie, de ambulance of de brandweer moet bellen. Of alledrie. Ik hoor geschreeuw, gekrijs, gespetter en gespater in het water voor mijn huis. Het geluid blijkt zeker niet menselijk te zijn en langzaam dringt tot me door wat het is. Het geluid is afkomstig van een stel eenden die bezig zijn de soort in stand te houden. Een andere omschrijving heb ik er niet voor, dit is een nette krant. Maar u begrijpt vast wat ik bedoel. Na een tijdje wordt het weer stil buiten en kan ik weer gaan slapen. Oogjes dicht en snaveltjes toe. Ook de eendjes dus.

De volgende dag zit ik aan het begin van de avond met een goed boek op de bank als ik wederom opgeschrikt word door geschreeuw en gekrijs uit het water. Ik kijk naar buiten en zie nog net hoe het mannetje druk bezig is, terwijl het vrouwtje alle moeite moet doen om niet te verdrinken. Dat schijnt normaal te zijn bij eendjes, voor het vrouwtje is er een risico dat ze het niet overleeft. Aan de andere kant blijft een eendenpaartje wel heel romantisch hun hele leven trouw aan elkaar en bij elkaar. Toch heb ik echt veel medelijden met het vrouwtje. Als ik een vrouwtjeseendje was, dan was ik liever in m'n eentje...

In het water zie ik dat er niet alleen eenden zijn, ook de ganzen zijn weer neergestreken, evenals andere watervogels zoals de meerkoet en de fuut. Zoveel drijvende vogels in het water, het voorjaar lijkt wel echt te komen dus! Verderop zie ik nog een eendenpaar druk bezig met elkaar. Wat zijn die eenden van plan? Het zijn er wel opvallend veel. Zijn ze van plan om heel veel eendjes te maken en dan Zutphen te veranderen in Duckstad? Donald Duck en Katrien komen wel erg vaak voorbij. Het is wel schattig straks al die kleine Kwik, Kwek en Kwak eendjes voor de deur. Maar in Duckstad staan verkeerslichten en kijken Donald Duck en Gijs Gans gewoon uit voor ze de weg over steken. Hier in Zutphen schijnen andere regels te gelden voor alles wat drijft, veren heeft en de weg over steekt. Ik heb mijn rijgedrag al aangepast. Ik hoop dat u dat ook wilt doen, zodat Duckstad langzaamaan zijn intrek kan nemen in Zutphen. En mocht u een hele rijke eend Dagobert Duck plots zien oversteken, dan brengt u hem maar hier. Ik stel mijn tuin wel ter beschikking voor zijn geldpakhuis...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten