Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

woensdag 29 januari 2014

Drempelvrees. Column 2014-4 voor Contact


Na een dag werken stap ik in de auto om op weg te gaan naar huis. Nog diep in gedachten rijd ik weg, in de richting van Zutphen. Op de snelweg dringt het ineens tot me door. Het is licht! Ik rijd niet meer in het donker naar huis! Dat ga ik dus in november pas weer doen, heerlijk! Een half uurtje in de auto en als ik de Ijsselbrug over rijd zie ik een prachtige kleurrijke lucht boven de IJssel. Welkom thuis. Geweldig om zo Zutphen in te rijden, een soort van warm welkom.
Eenmaal thuis de boodschappen doen, eten, krantje lezen en dan is het tijd om Zutphen te verlaten, ik heb afgesproken bij vrienden in de Achterhoek. Via de rondweg rijd ik Zutphen uit. Het is inmiddels wel hartstikke donker, maar dat deert me niet. Een half uurtje later ben ik op de plek van bestemming, diep in de Achterhoek. Een gezellige avond samen die omvliegt, waarna snel de tijd gekomen is om weer terug naar Zutphen te gaan. Eenmaal voorbij Vorden besluit ik langs GG-net te rijden in plaats van de lange rondweg te nemen. Het is lang geleden dat ik hier gereden heb. Ik wist dat men bezig was om dit gedeelte aan te passen, het is geruime tijd afgesloten geweest. Maar nu is de weg weer open, waarschijnlijk al een langere periode. Komende uit de richting van Vorden rijd ik de rotonde op. Een scherpe bocht naar rechts direct na de rotonde. Voordat de weg aangepast was zat hier een scherpe slinger in de weg. Die blijkt er niet meer te zijn. In plaats daarvan word ik verrast door een hele scherpe bocht naar rechts, met in de bocht een hoge drempel. Hier was ik niet op voorbereid, ik moet flink remmen. En ondanks dat ik in een heel klein autootje rijd blijken de bocht en drempel erg slecht te nemen te zijn. Dat is even wennen, geen gas meer geven maar flink op de rem. De weg voor GG-net langs blijkt aardig veranderd te zijn. Ik rijd door, met 60 kilometer per uur in plaats van de 80 kilometer per uur die ik er ooit mocht. Ineens moet ik weer flink in de remmen. Een enorme drempel op de weg, tussen een wegversmalling. Eigenlijk is het een bult. Onmogelijk om deze met 60 kilometer per uur te passeren, stapvoets moet ik eroverheen. In gedachten zeg ik sorry tegen mijn auto, wat een marteltocht. Als ik van de schrik bekomen ben blijkt er nog zo'n bult te liggen. Via deze weg is het wel letterlijk een drempel die je over moet om Warnsveld en Zutphen te bereiken. Geen warm welkom aan deze kant van de gemeente Zutphen, nu de gemeente in met drempelvrees...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten