Copyright H.E. Schoonekamp. Zonder mijn toestemming mogen mijn verhalen niet gekopieerd en/of gepubliceerd worden. Linken mag uiteraard wel.

dinsdag 24 december 2013

Column 15 voor Contact: Kerstkonijn


“Had je geen grotere kunnen vinden? Ik neem hem wel mee, lekker voor de Kerst.” Twee paar ogen kijken woest de woonkamer in naar mijn bezoek. Ik moet er om lachen, maar het lijkt of mijn ik-weeg-bijna-tien-kilo-konijn heel goed begrijpt waar dit gesprek over gaat. Uiteraard gaan de konijnen in mijn huis deze Kerst gewoon overleven. Maar ik kan me goed voorstellen dat deze periode voor de Kerst stressvolle weken zijn voor konijntjes…
Ik neem mijn bezoek mee naar buiten, weg van de konijnen. We gaan naar de kerstmarkt van Zutphen. Andere jaren ging ik altijd een dag naar Duitsland, nu kan ik lekker in de buurt blijven. Gewoon een echte kerstmarkt in mijn eigen stad. En wat is het er gezellig! Leuke kramen, lekkere hapjes en drankjes. Als het donker is besluiten we de Walburgkerk te beklimmen.  In de kerk, halverwege de toren, worden verhalen verteld. Eenmaal boven geniet ik echt van het bijzondere uitzicht. In het donker over Zutphen en de omgeving kijken is een hele mooie gewaarwording, ik zou er uren kunnen blijven staan. Dat is helaas niet de bedoeling dus weer terug naar beneden. Onbewust ben ik kerstliedjes aan het fluiten. Ik ben helemaal in de kerstsfeer!
Eenmaal thuis even konijnen aaien en ze een wortel geven. Kachel aan, lampjes aan, radio aan en een flinke pot thee zetten. Ik heb nog een klusje waar ik eigenlijk weer te lang mee heb gewacht. Kerstkaarten schrijven. Ik vind het heel leuk om echte post te versturen en te krijgen, maar om de kerstkaarten te schrijven, daar moet ik echt even voor gaan zitten. Eenmaal bezig vind ik het weer leuk om te doen. Fijne feestdagen en een persoonlijke boodschap voor de ontvanger. Ineens begint konijn te stampen. En hard ook. Zowel binnen als buiten is er niks aan de hand, dus ik kijk het beest raar aan. Dan begrijp ik het ineens, Youp van ’t Hek met zijn kerstliedje Flappie is op de radio. Ik kijk de konijnen aan en beloof ze plechtig dat ze alle kerstdagen van hun leventjes gaan overleven. Gevuld konijn is hier konijn dat teveel wortels, broodjes en fruit heeft gegeten.
Ik kan niet heel Zutphen een kerstkaart sturen. Daarom wil ik u vanaf deze plek een hele mooi Kerst toewensen. Kerst met de mensen die u lief hebt om u heen. Voor 2014 hoop ik simpelweg dat het een dondersmooi jaar wordt waarin dromen uitkomen. Namens konijn het volgende gewenst: Een Kerst met veel eten en drinken, geen konijn op tafel, maar een deel van de kerstmaaltijd graag delen met konijn. En dat er in 2014 maar veel gevuld konijn mag zijn. Graag met worteltjes, droog brood en fruit. Tot volgend jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten